Administrarea condominiilor


H.G. 400 din 02/04/2003
Norme metodologice privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari
Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 311 din 08/05/2003

CAPITOLUL II - Administrarea condominiilor

ARTICOLUL 5
(1) Condominiile pot fi administrate de persoane fizice atestate in conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) si angajate cu contract individual de munca ori cu conventie civila de prestari de servicii sau de persoane juridice specializate, cu care se incheie un contract de administrare, potrivit hotararii adunarii generale a proprietarilor. Administratorii trebuie sa prezinte garantii morale, materiale si profesionale acceptate de proprietarul cladirii sau de reprezentantul legal al acestuia.
(2) Obligatiile administratorului sunt cele stabilite prin lege, precum si cele stabilite prin contractul incheiat cu proprietarul sau cu reprezentantul legal al acestuia.
(3) Pentru administrator sau, dupa caz, persoana fizica gestionara a bunurilor si mijloacelor banesti ale asociatiei de proprietari prevederile Legii 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator.
(4) Suma ce constituie garantia materiala se depune in contul asociatiei de proprietari respective si se restituie la data incetarii contractului sau conventiei incheiate cu administratorul.

Comentarii:
Un administrator poate fi şi o persoană fizică aleasă cu majoritate simplă de Adunarea Generală a proprietarilor (de regulă dintre locatarii prezenţi) - cazurile cele mai numeroase! - urmează ca ei să facă cateva cursuri şi să sustină un examen pentru obţinerea atestatului.
Important!
 - pentru garantiile materiale se poate opta si pentru asigurarea profesionala - (pentru cei fara atestat - mai greu) care sa acopere suma de constituire a garantiei.

Īn presă

Administrator doar dupa cursuri

Īn practica administrarii blocurilor sunt si persoane care nu au pregatire īn domeniu. De aceea, exista situatii īn care managementul este defectuos, aparānd probleme la tot pasul. Pentru a evita neplacerile, este nevoie ca administratorul sa fie competent. Altfel spus, sa urmeze o scoala de specialitate.
Cine spune ca se pricepe si nu are nevoie de pregatire, pentru ca are nu stiu ce alte scoli sau facultati, nu trebuie luat īn serios si angajat. Un administrator absolvent al unei scoli de administratori trebuie sa dea dovada ca se pricepe la:
1. Rezolvarea problemelor tehnice: constatarea defectiunilor la instalatii sau cladire, solicitarea aprobarilor necesare de la presedinte, contactarea firmelor de specialitate si selectia de oferte, urmarirea executiei lucrarii si receptia acesteia
2. Tinerea contabilitatii asociatiei cu situatii financiare pentru fiecare proprietar
3. Cunoasterea aspectelor juridice asupra problemelor privind restantierii, contractelor cu clauze abuzive impuse de terti, facturilor fara acoperire juridica, proceselor-verbale neclare de ordin interior
4. Problematica si managementul asociatiei de proprietari
5. Normele de securitate a muncii, a protectiei īmpotriva incendiilor, precum si la cele cu privire la ascensoare si centrale termice
6. Comunicarea cu fiecare proprietar, indiferent de statutul sau caracterul acestuia. Administratorul trebuie sa fie un vector de echilibru īntr-o asociatie.
Un administrator competent poate produce economii pentru o asociatie de minimum 5.000 lei pe an. Cei care nu sunt īn stare sa faca acest lucru, fie au urmat o scoala neserioasa, fie au urmat cursurile doar pentru o diploma. Un administrator care lucreaza "dupa ureche" sau dupa ce aude pe la cozi trebuie imediat schimbat. Administratorii cei mai buni sunt cei care cauta mereu sa se informeze corect, direct de la sursa, care se specializeaza permanent, inclusiv prin cursuri de specializare.

vezi articolul >>> 

 


 


NEWSLETTER