Warning: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone. in /home/admbl/public_html/index.php on line 36

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/admbl/public_html/index.php:36) in /home/admbl/public_html/index.php on line 603

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/admbl/public_html/index.php:36) in /home/admbl/public_html/index.php on line 604

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/admbl/public_html/index.php:36) in /home/admbl/public_html/index.php on line 605

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/admbl/public_html/index.php:36) in /home/admbl/public_html/index.php on line 606

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/admbl/public_html/index.php:36) in /home/admbl/public_html/index.php on line 607

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/admbl/public_html/index.php:36) in /home/admbl/public_html/index.php on line 610

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/admbl/public_html/index.php:36) in /home/admbl/public_html/index.php on line 611

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/admbl/public_html/index.php:36) in /home/admbl/public_html/index.php on line 612
ࡱ> 7 bjbjUU "07|7|ql&dRL&KAp@@@@@@@$AB aDP@Q@?A???@?@??j@j@ Pz&5j@j@$A0KAj@D>Dj@?&&Lege nr. 326/2001 din 28/06/2001 Versiune actualizata la data de 30/08/2003 serviciilor publice de gospodrie comunal Text actualizat pn la data de 30.08.2003, avndu-se n vedere urmtoarele acte: - O.U.G. nr. 9/2002 - O.U.G. nr. 197/2002 - Legea nr. 255/2003 - O.G. nr. 65/2003 - A se vedea Legea nr. 255/2003 care prin articolul unic respinge O.U.G. nr. 197/2002 pentru modificarea _i completarea art. 25 din Legea serviciilor publice de gospodrie comunal nr. 326/2001. Parlamentul Romniei adopt prezenta lege. CAPITOLUL I Dispozicii generale Art. 1. - Prezenta lege stabile_te cadrul juridic unitar privind nfiincarea, organizarea, monitorizarea _i controlul funccionrii serviciilor publice de gospodrie comunal n judece, ora_e _i comune. Art. 2. - (1) Serviciile publice de gospodrie comunal reprezint ansamblul activitcilor _i acciunilor de utilitate _i de interes local, desf_urate sub autoritatea administraciei publice locale, avnd drept scop furnizarea de servicii de utilitate public, prin care se asigur: a) alimentarea cu ap; b) canalizarea _i epurarea apelor uzate _i pluviale; c) salubrizarea localitcilor; d) alimentarea cu energie termic produs centralizat, cu excepcia activitcilor de producere a energiei termice n cogenerare; e) Abrogat f) iluminatul public; g) transportul public local; h) administrarea fondului locativ public; i) administrarea domeniului public. (2) n funccie de necesitci, prin hotrre a consiliului judecean, respectiv prin hotrre a consiliului local, se pot nfiinca _i alte servicii publice de gospodrie comunal, avnd ca obiect alte activitci dect cele prevzute la alin. (1). (3) Domeniile mencionate la alin. (1) _i (2) vor fi detaliate prin legi speciale sau prin hotrri ale Guvernului, dup caz. (4) La organizarea, funccionarea _i dezvoltarea serviciilor publice de gospodrie comunal interesul general al cetcenilor este prioritar. __________ Litera d) de la alineatul (1) a fost modificat prin articolul unic, pct. 1 din O.U.G. nr. 9/2002. - Litera e) de la alineatul (1) a fost abrogat prin articolul unic, pct. 2 din O.U.G. nr. 9/2002. - Litera f) de la alineatul (1) a fost modificat prin articolul unic, pct. 3 din O.U.G. nr. 9/2002. Art. 3. - (1) Serviciile publice de gospodrie comunal se realizeaz prin intermediul unui ansamblu de construccii, instalacii tehnologice, echipamente funccionale _i dotri specifice, denumite n continuare sisteme publice de gospodrie comunal; aceste sisteme fac parte integrant din infrastructura edilitar a localitcilor. (2) Sistemele publice de gospodrie comunal, inclusiv terenurile aferente, fiind de folosinc, interes sau utilitate public, aparcin, prin natura lor sau potrivit legii, domeniului public _i/sau privat al unitcilor administrativ-teritoriale. (3) Dac amplasarea _i realizarea sistemelor publice de gospodrie comunal, respectiv dezvoltarea celor existente, impun ocuparea definitiv a unor terenuri sau dezafectarea unor cldiri, altele dect cele aparcinnd domeniului public, acestea vor fi trecute n proprietate public, potrivit legii. Art. 4. - Sistemele publice de gospodrie comunal, inclusiv terenurile aferente, se evidenciaz _i se inventariaz n cadastrele imobiliar-edilitare organizate la nivelul unitcilor administrativ-teritoriale conform legii, n vederea identificrii, nregistrrii _i reprezentrii pe hrci _i planuri cadastrale, precum _i pe planurile urbanistice generale. Art. 5. - Serviciile publice de gospodrie comunal se organizeaz _i se administreaz cu respectarea urmtoarelor principii: a) principiul dezvoltrii durabile; b) principiul autonomiei locale; c) principiul descentralizrii serviciilor publice; d) principiul responsabilitcii _i legalitcii; e) principiul participrii _i consultrii cetcenilor; f) principiul asocierii intercomunale _i parteneriatului; g) principiul corelrii cerincelor cu resursele; h) principiul protecciei _i conservrii mediului natural _i construit; i) principiul administrrii eficiente a bunurilor din proprietatea public a unitcilor administrativ-teritoriale; j) principiul asigurrii mediului concurencial; k) principiul liberului acces la informacii privind aceste servicii publice. Art. 6. - Prin prezenta lege se garanteaz tuturor persoanelor dreptul de a utiliza serviciile publice de gospodrie comunal, prin: a) accesibilitate egal la servicii publice de gospodrie comunal; b) accesul la informaciile privind serviciile publice de gospodrie comunal; c) dreptul de asociere n organizacii neguvernamentale pentru aprarea, promovarea _i suscinerea intereselor utilizatorilor; d) dreptul de a fi consultate direct sau prin intermediul organizaciilor neguvernamentale ale utilizatorilor n procesul de elaborare _i adoptare a deciziilor, strategiilor _i reglementrilor privind activitcile din sectorul serviciilor publice de gospodrie comunal; e) dreptul de a se adresa, direct sau prin intermediul unor organizacii neguvernamentale, autoritcilor administraciei publice ori instancelor judectore_ti n vederea prevenirii sau reparrii unui prejudiciu direct ori indirect. Art. 7. - Statul sprijin prin msuri legislative _i economice asigurarea dezvoltrii _i mbuntcirii cantitative _i calitative a serviciilor publice de gospodrie comunal, precum _i a infrastructurii edilitare a localitcilor. Art. 8. - (1) Financarea _i realizarea investiciilor aferente sistemelor publice de gospodrie comunal se fac cu respectarea legislaciei n vigoare privind inicierea, fundamentarea, promovarea _i aprobarea investiciilor publice, n temeiul urmtoarelor principii: a) promovarea rentabilitcii _i eficiencei economice _i manageriale prin pstrarea unei prci a veniturilor realizate din aceste activitci la nivelul comunitcilor locale; b) ntrirea autonomiei fiscale locale pentru crearea mijloacelor financiare necesare n vederea funccionrii utilitcilor publice; c) promovarea crerii piecelor locale de capital; d) ntrirea autonomiei locale privind contractarea _i garantarea unor mprumuturi necesare pentru financarea utilitcilor publice, n condiciile legii. (2) Financarea cheltuielilor curente de capital ale sistemelor publice locale de gospodrie comunal se asigur din bugetele de venituri _i cheltuieli ale operatorilor furnizori/prestatori de servicii publice de gospodrie comunal, prin ncasarea de la utilizatori a sumelor reprezentnd contravaloarea serviciilor furnizate/prestate _i prin instituirea unor taxe speciale, potrivit legii, iar n completare, din alocacii bugetare acordate de Guvern sau, dup caz, din bugetele locale. Art. 9. - (1) Serviciile publice de gospodrie comunal sunt realizate de operatori furnizori/prestatori de servicii publice locale de gospodrie comunal specializaci, care pot fi: a) compartimente de specialitate din aparatul propriu al consiliilor locale, autorizate n condiciile legii de ctre autoritcile nacionale de reglementare sau de ctre autoritatea administraciei publice locale, pentru activitcile care nu intr n competenca autoritcii nacionale de reglementare; b) agenci economici atestaci n condiciile prezentei legi de ctre autoritcile nacionale de reglementare sau de ctre autoritatea administraciei publice locale, pentru activitcile care nu intr n competenca autoritcii nacionale de reglementare. (2) Atestarea, respectiv autorizarea agencilor economici operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de gospodrie comunal va urmri ca ace_tia s prezinte suficiente garancii financiare _i aptitudini manageriale _i se va face de comisii de specialitate ale cror organizare _i funccionare se vor stabili prin hotrre a Guvernului. (3) Atestarea, respectiv autorizarea se refer att la operatori furnizori/prestatori de servicii publice de gospodrie comunal aflaci sub autoritatea administraciei publice locale, ct _i la operatorii furnizori/prestatori care se vor nfiinca dup data intrrii n vigoare a prezentei legi. Art. 10. - Serviciile publice de gospodrie comunal aflate sub autoritatea administraciei publice locale se organizeaz, n condiciile prezentei legi, n funccie de importanca economico-social a localitcilor, de mrimea _i de gradul de dezvoltare a acestora _i n raport cu dotrile _i echiprile edilitare existente. Art. 11. - (1) Serviciile publice de gospodrie comunal trebuie s ndeplineasc urmtoarele condicii esenciale: a) continuitate din punct de vedere cantitativ _i calitativ, n condicii contractuale; b) adaptabilitate la cerincele consumatorilor; c) accesibilitate egal la serviciul public, n condicii contractuale; d) asigurarea sntcii publice _i a calitcii viecii. (2) Organizarea, exploatarea _i funccionarea serviciilor publice de gospodrie comunal trebuie s asigure: a) satisfacerea cerincelor cantitative _i calitative ale utilizatorilor, corespunztor prevederilor contractuale; b) funccionarea optim, n condicii de siguranc, rentabilitate _i eficienc economic, a construcciilor, echipamentelor, instalaciilor _i dotrilor, corespunztor parametrilor tehnologici proiectaci _i n conformitate cu caietele de sarcini, cu instrucciunile de exploatare _i cu regulamentele de organizare _i funccionare; c) protejarea domeniului public _i a mediului prin respectarea reglementrilor legale; d) informarea _i consultarea cetcenilor n vederea protejrii sntcii populaciei care beneficiaz de serviciile respective. (3) Obligaciile operatorilor furnizori/prestatori de servicii publice de gospodrie comunal fac de consumator sunt, n principal, urmtoarele: a) s opereze cu sistemul de utilitate public; b) s serveasc toci utilizatorii din aria de acoperire pentru care au fost autorizaci/atestaci; c) s respecte parametrii de performanc stabilici de autoritcile administraciei publice locale, respectiv de autoritatea nacional de reglementare; d) s furnizeze autoritcii administraciei publice locale, respectiv autoritcii nacionale de reglementare, informaciile solicitate _i s asigure accesul la documentaciile utilitcilor respective, n conformitate cu clauzele contractului de operare. CAPITOLUL II Atribuciile _i rspunderile autoritcilor administraciei publice n domeniul serviciilor publice de gospodrie comunal SECbIUNEA 1 Atribucii _i rspunderi ale autoritcilor administraciei publice locale Art. 12. - (1) Autoritcile administraciei publice locale au competenc exclusiv cu privire la nfiincarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea _i controlul funccionrii serviciilor publice de gospodrie comunal, precum _i la crearea, administrarea _i exploatarea bunurilor proprietate public din infrastructura edilitar a unitcilor administrativ-teritoriale. (2) Administrarea bunurilor din patrimoniul public, specifice sistemelor publice de gospodrie comunal ale unitcilor administrativ-teritoriale, se face cu diligenca unui bun proprietar. (3) Autoritcile administraciei publice locale pot adopta hotrri n legtur cu: a) stabilirea programelor de reabilitare, extindere _i modernizare a dotrilor existente, precum _i a programelor de nfiincare a unor noi sisteme publice de gospodrie comunal, n condiciile legii; b) coordonarea proiectrii _i execuciei lucrrilor tehnico-edilitare n scopul realizrii acestora ntr-o concepcie unitar _i corelat cu programele de dezvoltare economico-social a localitcilor, de amenajare a teritoriului, urbanism _i mediu; c) asocierea intercomunal n vederea realizrii unor investicii de interes comun din infrastructura tehnico-edilitar; d) delegarea gestiunii serviciilor publice de gospodrie comunal, precum _i a bunurilor aparcinnd patrimoniului public din infrastructura tehnico-edilitar; e) participarea autoritcilor administraciei publice locale cu capital social sau cu bunuri la societci comerciale pentru realizarea de lucrri _i servicii de interes public local sau judecean, dup caz, pe baz de convencii n care se prevd _i resursele financiare reprezentnd contribucia fiecrei autoritci a administraciei publice locale implicate. Convenciile se ncheie de ctre ordonatorii principali de credite, n condiciile mandatelor aprobate de fiecare consiliu local, judecean sau de Consiliul General al Municipiului Bucure_ti, dup caz, implicat n colaborare sau n asociere; f) contractarea sau garantarea, n condiciile legii, a mprumuturilor pentru financarea programelor de investicii din infrastructura de gospodrie comunal a localitcilor cu privire la lucrri noi, extinderi, dezvoltri de capacitci, reabilitarea, modernizarea _i reechiparea sistemelor existente; g) garantarea, n condiciile legii, a mprumuturilor contractate de prestatorii serviciilor publice de gospodrie comunal pentru formarea _i asigurarea stocurilor de combustibil lichid pentru sezonul rece; h) elaborarea _i aprobarea normelor locale _i a regulamentelor de funccionare a prestatorilor de servicii privind reglementarea activitcii de gospodrie comunal, pe baza normelor-cadru elaborate de autoritatea central; i) stabilirea taxelor _i avizarea tarifelor pentru serviciile de gospodrie comunal, cu respectarea reglementrilor n vigoare. Art. 13. - (1) n exercitarea competencei _i a responsabilitcii autoritcile administraciei publice locale au urmtoarele obligacii fac de utilizatorii serviciilor publice de gospodrie comunal: a) delegarea gestiunii, respectiv gestiunea direct a serviciilor publice de gospodrie comunal, pe criterii de competitivitate _i eficienc managerial; b) promovarea reabilitrii infrastructurii din sectorul utilitcilor publice de gospodrie comunal; c) monitorizarea _i controlul periodic ale activitcilor de prestare a serviciilor publice de gospodrie comunal _i luarea de msuri n cazul n care operatorul nu asigur performanca pentru care s-a obligat; d) asigurarea continuitcii serviciilor publice de gospodrie comunal; e) consultarea cu utilizatorii de servicii publice de gospodrie comunal n stabilirea politicilor _i strategiilor locale, adoptarea normelor locale _i negocierea contractelor de delegare a gestiunii; f) informarea periodic a utilizatorilor asupra politicilor de dezvoltare din domeniul utilitcilor publice de gospodrie comunal _i asupra situaciei serviciilor publice de gospodrie comunal, precum _i asupra necesitcii de instituire a unor taxe; g) medierea conflictelor dintre utilizatorul _i operatorul de servicii, la cererea uneia dintre prci. (2) Drepturile autoritcilor administraciei publice locale fac de operatorii de servicii publice de gospodrie comunal sunt urmtoarele: a) s solicite informacii privind nivelul _i calitatea serviciului oferit; b) s invite pentru audieri operatorul de servicii n vederea concilierii diferendelor dintre consumator _i operator; c) s se pronunce asupra ajustrilor de prec propuse de operator; d) s sanccioneze operatorul de servicii publice de gospodrie comunal n cazul n care acesta nu opereaz la parametrii de eficienc la care s-a obligat, prin: - refuzul de a aproba ajustrile de tarif propuse de operatorul de servicii; - propunerea fcut autoritcii nacionale de reglementare de a revoca licenca de operare; - revocarea hotrrii prin care s-a aprobat delegarea de gestiune. (3) Obligaciile autoritcilor administraciei publice locale fac de operatorii de servicii publice de gospodrie comunal sunt urmtoarele: a) s asigure tratament egal pentru toci operatorii de servicii publice de gospodrie comunal din cadrul comunitcii respective; b) s asigure un mediu de afaceri transparent prin normele locale adoptate n exercitarea prerogativelor stabilite prin prezenta lege; c) s pstreze confidencialitatea informaciilor cu privire la activitatea operatorilor de servicii publice de gospodrie comunal. (4) mpotriva hotrrilor autoritcilor administraciei publice locale, adoptate n aplicarea prezentei legi, persoanele fizice sau juridice interesate se pot adresa instancei de contencios administrativ, n condiciile legii. SECbIUNEA a 2-a Atribucii _i rspunderi ale autoritcilor administraciei publice centrale Art. 14. - (1) Guvernul asigur realizarea politicii generale a statului n domeniul gospodriei comunale, n concordanc cu programul de guvernare _i cu obiectivele strategiei economico-sociale a crii, prin: a) inicierea _i supunerea spre adoptare a unor proiecte de lege privind reglementarea activitcii din sectorul gospodriei comunale; b) adoptarea unor hotrri pentru aprobarea de norme, regulamente _i normative din domeniul gospodriei comunale, acolo unde se impune reglementarea la nivel central; c) sprijinirea autoritcilor administraciei publice locale pentru nfiincarea, dezvoltarea _i mbuntcirea serviciilor publice de gospodrie comunal, respectiv a infrastructurii din acest domeniu. (2) Guvernul examineaz periodic starea serviciilor publice de gospodrie comunal _i stabile_te msuri pentru dezvoltarea durabil _i cre_terea calitcii acestora corespunztor cerincelor utilizatorilor _i nevoilor localitcilor, pe baza unor strategii specifice. (3) Guvernul _i exercit atribuciile mencionate la alin. (1) n temeiul urmtoarelor principii: a) armonizarea strategiilor _i politicilor n domeniul gospodriei comunale cu cele privind dezvoltarea socio-economic, urbanismul _i amenajarea teritoriului, proteccia _i conservarea mediului; b) descentralizarea serviciilor publice de gospodrie comunal _i consolidarea autonomiei locale privind nfiincarea, organizarea, monitorizarea _i controlul activitcii din domeniul serviciilor publice; c) elaborarea strategiilor _i politicilor locale cu privire la aceste servicii n temeiul principiului subsidiaritcii; d) implementarea n sfera serviciilor publice de gospodrie comunal a mecanismelor specifice economiei de piac, prin crearea unui mediu concurencial, atragerea capitalului privat, promovarea formelor de gestiune delegat; e) ntrirea capacitcii decizionale _i manageriale a autoritcilor administraciei publice locale n exercitarea atribuciilor acestora privind nfiincarea, coordonarea _i controlul funccionrii serviciilor publice de gospodrie comunal; f) promovarea parteneriatului _i asocierii intercomunale pentru nfiincarea _i exploatarea unor sisteme tehnico-edilitare zonale; g) promovarea parteneriatului _i asocierii autoritcilor administraciei publice locale _i a operatorilor de gospodrie comunal cu capital privat - romn sau strin - pentru financarea, creditarea _i exploatarea n comun a unor servicii publice de gospodrie comunal; h) descentralizarea serviciilor publice, restrngerea _i reglementarea ariilor unde prevaleaz condiciile de monopol natural; i) stabilirea cadrului legal n fixarea tarifelor _i urmrirea evoluciei acestora pentru serviciile publice cu caracter de monopol natural. (4) Guvernul va sprijini autoritcile administraciei publice locale pentru nfiincarea _i organizarea serviciilor publice de gospodrie comunal, la solicitarea acestora, n scopul administrrii eficiente a serviciilor respective. Sprijinul va fi acordat prin departamentele specializate ale autoritcilor administraciei publice centrale competente, sub forma asistencei tehnice _i financiare. CAPITOLUL III Organizarea _i funccionarea serviciilor publice de gospodrie comunal SECbIUNEA 1 Administrarea _i gestionarea serviciilor publice de gospodrie comunal Art. 15. - Organizarea, conducerea, administrarea, gestionarea, coordonarea _i controlul funccionrii serviciilor publice de gospodrie comunal sunt atribute ale autoritcilor administraciei publice locale. Art. 16. - (1) Gestiunea serviciilor publice de gospodrie comunal se poate organiza n urmtoarele modalitci: a) gestiune direct; b) gestiune indirect sau gestiune delegat. (2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor publice de gospodrie comunal se face prin hotrre a autoritcilor administraciei publice locale, n funccie de natura serviciului, de interesele actuale _i de perspectiv ale unitcilor administrativ-teritoriale, precum _i de mrimea _i complexitatea sistemelor publice de gospodrie comunal. Art. 17. - (1) n cadrul gestiunii directe autoritcile administraciei publice locale _i asum nemijlocit toate sarcinile _i responsabilitcile privind organizarea, conducerea, administrarea _i gestionarea serviciilor publice de gospodrie comunal. (2) Gestiunea direct se realizeaz prin compartimente specializate organizate n cadrul aparatului propriu al consiliului local, autorizate conform prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a). (3) Desf_urarea activitcilor specifice fiecrui serviciu public de gospodrie comunal, organizat _i exploatat n sistemul gestiunii directe, se face pe baza unui regulament de organizare _i funccionare. Regulamentul de organizare _i funccionare se elaboreaz de compartimentul specializat _i se aprob de consiliul local. Art. 18. - (1) n cazul gestiunii delegate autoritcile administraciei publice locale pot apela, pentru realizarea serviciilor, la unul sau mai mulci operatori de servicii publice, crora le ncredinceaz - n baza unui contract de delegare a gestiunii - gestiunea propriu-zis a serviciilor, precum _i administrarea _i exploatarea sistemelor publice tehnico-edilitare necesare n vederea realizrii acestora. (2) Delegarea gestiunii se face n condiciile legii. (3) n conformitate cu competencele _i atribuciile ce le revin potrivit legii autoritcile administraciei publice locale pstreaz prerogativele privind adoptarea politicilor _i strategiilor de dezvoltare a serviciilor, respectiv a programelor de dezvoltare a sistemelor publice de gospodrie comunal, precum _i dreptul de a urmri, de a controla _i de a supraveghea: a) modul de respectare _i de ndeplinire a obligaciilor contractuale asumate de operatorii furnizori/prestatori de servicii publice; b) calitatea serviciilor furnizate/prestate; c) parametrii serviciilor furnizate/prestate; d) modul de administrare, exploatare, conservare _i mencinere n funcciune, dezvoltare _i/sau modernizare a sistemelor publice din infrastructura edilitar-urban ncredincat prin contractul de concesionare; e) modul de formare _i de stabilire a tarifelor pentru serviciile publice. Art. 19. - Desf_urarea activitcilor specifice fiecrui serviciu public de gospodrie comunal, organizat _i realizat n sistemul de delegare a gestiunii, se face pe baz de contract. SECbIUNEA a 2-a Operatorii de servicii publice de gospodrie comunal Art. 20. - (1) Operatorii de servicii publice de gospodrie comunal sunt societci comerciale autorizate s furnizeze/s presteze servicii publice n condiciile stabilite de autoritcile administraciei publice locale, n temeiul prezentei legi. (2) Operatorii de servicii publice de gospodrie comunal beneficiaz, n temeiul prezentei legi, de acela_i regim juridic, indiferent de forma de organizare sau de proprietate. (3) Operatorii de servicii publice de gospodrie comunal a cror activitate se desf_oar ntr-un domeniu aflat sub coordonarea unei autoritci nacionale de reglementare vor fi atestaci de aceasta. (4) Delegarea gestiunii serviciilor publice de gospodrie comunal ctre operatori atestaci se va face n condicii de transparenc, prin licitacie public organizat conform legii. Art. 21. - (1) Societcile comerciale de gospodrie comunal aflate sub autoritatea administraciei publice locale pot fi privatizate n condiciile legii. (2) Acciunile societcilor comerciale de gospodrie comunal, decinute de Autoritatea pentru Privatizare _i Administrarea Participaciilor Statului, vor fi transferate n proprietatea privat a unitcilor administrativ-teritoriale n termen de 30 de zile de la data intrrii n vigoare a prezentei legi. n acela_i termen bunurile aparcinnd domeniului public a cror valoare a fost inclus n aceste acciuni vor fi reintegrate n patrimoniul public al unitcilor administrativ-teritoriale. Art. 22. - (1) Societcile comerciale de gospodrie comunal nfiincate de autoritcile administraciei publice locale, conform legii, n funccie de limitele teritoriale n care accioneaz, pot fi de interes local, respectiv judecean. (2) Societcile comerciale de gospodrie comunal de interes local se afl sub coordonarea consiliilor locale _i se organizeaz pentru unul sau mai multe servicii de utilitate public, n funccie de mrimea localitcilor, de gradul de echipare tehnico-edilitar a acestora _i de alci factori specifici locali. (3) Societcile comerciale de gospodrie comunal de interes judecean se organizeaz, de regul, sub autoritatea consiliilor judecene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucure_ti, pentru urmtoarele activitci: a) construirea, ntrecinerea, modernizarea _i exploatarea drumurilor _i podurilor de interes judecean; b) alimentarea cu ap, respectiv canalizarea _i epurarea apelor uzate n sistem regional; c) producerea _i distribucia energiei termice n sistem regional; d) colectarea, transportul, valorificarea, depozitarea _i neutralizarea de_eurilor menajere n sistem regional; e) AbrogatINCLUDEPICTURE "../../../Program%20Files/Lege4/Images/nota.gif" \* MERGEFORMATINET  f) AbrogatINCLUDEPICTURE "../../../Program%20Files/Lege4/Images/nota.gif" \* MERGEFORMATINET  g) transportul de persoane, inclusiv transportul de elevi ntre localitcile judecului. (4) Societcile comerciale de gospodrie comunal nfiincate de autoritcile administraciei publice locale _i pot desf_ura activitatea _i n alte limite teritoriale, participnd astfel la dezvoltarea piecei libere a operatorilor furnizori/prestatori de servicii. (5) n cazul prestrii mai multor tipuri de servicii operatorul va cine o evidenc separat a activitcilor desf_urate, cu o contabilitate distinct pentru fiecare tip de serviciu _i localitate de operare, dup caz, astfel nct activitcile sale din diferite sectoare s fie u_or de evaluat, monitorizat _i controlat. __________ INCLUDEPICTURE "../../../Program%20Files/Lege4/Images/nota.gif" \* MERGEFORMATINET Literele e) _i f) de la alineatul (3) au fost abrogate prin articolul unic, pct. 4 din O.U.G.  HYPERLINK "lnk:ORU%20GUV%209%202002%200" \o "Ordonanc de urgenc nr. 9/2002 - Guvernul Romniei" nr. 9/2002. Art. 23. - (1) Se nfiinceaz Autoritatea Nacional de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodrie Comunal, care _i exercit competencele _i atribuciile fac de toci operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de gospodrie comunal, cu excepcia operatorilor de servicii de administrare a domeniului public _i privat al unitcilor administrativ-teritoriale.INCLUDEPICTURE "../../../Program%20Files/Lege4/Images/nota.gif" \* MERGEFORMATINET  (2) Autoritatea Nacional de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodrie Comunal este institucie public de interes nacional, cu personalitate juridic, aflat n coordonarea primului-ministru. Autoritatea este financat din venituri proprii obcinute din acordarea licencelor _i autorizaciilor, din contribucia operatorilor furnizori/prestatori de servicii publice de gospodrie comunal, precum _i din alte surse, n condiciile legii. Cuantumul contribuciei se va stabili prin hotrre a Guvernului.INCLUDEPICTURE "../../../Program%20Files/Lege4/Images/nota.gif" \* MERGEFORMATINET  (3) Autoritatea Nacional de Reglementare _i desf_oar activitatea n temeiul urmtoarelor principii: a) promovarea eficiencei economice n sectorul serviciilor publice de gospodrie comunal _i protejarea intereselor consumatorilor; b) asigurarea unui tratament nediscriminatoriu din partea autoritcilor administraciei publice locale pentru toci operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de gospodrie comunal; c) conservarea resurselor _i proteccia mediului. (4) Autoritatea Nacional de Reglementare are urmtoarele atribucii principale: a) atestarea/autorizarea operatorilor de servicii publice de gospodrie comunal; b) culegerea de informacii privind activitatea operatorilor de servicii publice de gospodrie comunal _i publicarea acestora; c) controlul documentelor _i evidencelor operatorilor de servicii publice de gospodrie comunal; d) stabilirea mecanismului de ajustare a tarifelor n condiciile respectrii contractelor de delegare a gestiunii; e) efectuarea de ajustri de tarife la cererea uneia dintre prcile contractante, n condiciile legii; f) solucionarea conflictelor dintre operatorul _i consumatorul de servicii publice de gospodrie comunal; g) solicitarea de la operatorii de servicii a programelor de mbuntcire a activitcii, n cazul n care prestaciile acestora nu corespund parametrilor stabilici n licenca de operare, respectiv n contractul de delegare a gestiunii; h) retragerea licencelor de operare, n cazul n care operatorul de servicii publice de gospodrie comunal refuz s ia msuri n vederea mbuntcirii activitcii. (5) Autoritatea Nacional de Reglementare _i exercit prerogativele conferite prin prezenta lege fac de toci operatorii, indiferent de forma n care se desf_oar gestiunea serviciului n cadrul comunitcii locale respective. (6) Modul de organizare _i funccionare a Autoritcii Nacionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodrie Comunal se va stabili prin hotrre a Guvernului. __________ Alineatele (1), (2) _i (6) au fost modificate prin art. unic din O.G. nr. 65/2003. Art. 24. - nclcarea dispoziciilor prezentei legi atrage rspunderea disciplinar, material, civil, contravencional sau penal, dup caz. CAPITOLUL IV Dispozicii tranzitorii _i finale Art. 25. - (1) Persoanele fizice _i juridice beneficiare ale serviciilor de gospodrie comunal, precum _i persoanele juridice consumatoare de energie electric _i termic, gaze naturale _i combustibili sunt obligate s achite contravaloarea facturilor reprezentnd serviciile prestate, respectiv utilitcile furnizate, n termen de 30 de zile de la data emiterii facturii. (2) ntrzierea n achitarea sumelor datorate, dup expirarea termenului prevzut la alin. (1), atrage majorri de ntrziere egale cu cele utilizate pentru neplata obligaciilor fac de bugetul de stat; valoarea penalitcilor nu va dep_i cuantumul debitului _i se constituie venit al prestatorului. (3) Dac sumele datorate, inclusiv majorrile, nu au fost achitate n termen de 30 de zile calendaristice de la expirarea termenului prevzut la alin. (1), furnizorul/prestatorul de servicii publice poate suspenda executarea contractului, cu un preaviz de 5 zile lucrtoare. (4) Reluarea furnizrii/prestrii serviciului se va face n termen de maximum 3 zile lucrtoare de la efectuarea plcii; cheltuielile aferente suspendrii, respectiv relurii furnizrii/prestrii serviciului vor fi suportate de abonat. Art. 26. - Prezenta lege intr n vigoare la 30 de zile de la data publicrii ei n Monitorul Oficial al Romniei, Partea I, cu excepcia art. 2 alin. (3), art. 9 alin. (2) _i a art. 23 alin. (6), care intr n vigoare de la data publicrii. Art. 27. - Reglementrile legale necesare n vederea aplicrii prevederilor prezentei legi se vor elabora de Guvern n termen de 30 de zile de la data intrrii n vigoare a acesteia. Art. 28. - La data intrrii n vigoare a prezentei legi se abrog Legea gospodriei comunale nr. 4/1981, publicat n Buletinul Oficial, Partea I, nr. 48 din 9 iulie 1981, cu modificrile ulterioare, precum _i orice alte dispozicii contrare prezentei legi. Aceast lege a fost adoptat de Camera Deputacilor _i de Senat n _edinca comun din 14 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) _i ale art. 76 alin. (2) din Constitucia Romniei. PRE^EDINTELE CAMEREI DEPUTAbILOR p. PRE^EDINTELE SENATULUI, VALER DORNEANU DORU IOAN TRCIL  $&*.6BX^fPl: N T Z v 띊wwd%0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmHphsHCJOJQJaJmHsH0JCJOJQJaJ0JB*CJOJQJaJph5CJOJQJ\aJ0JB*CJOJQJaJph6CJOJQJ]aJCJOJQJaJ5CJOJQJ\aJ !$&D.\^NP: v  d l^$a$v  ( d n lv ^h~RflrBV * !߹߹߭www0JB*CJOJQJaJph0JB*CJOJQJaJph0JB*CJOJQJaJphCJOJQJaJ5CJOJQJ\aJ%0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmHphsHCJOJQJaJmHsH%0JB*CJOJQJaJmHphsH.^~PRB !j!!$""#~##~$l%%v&'(()!$!j!p!t!!!$"."""# #~####~$$l%v%%%v&&''("((())++--////11334 444559999;;d=n=^?j?BBfDǴǴǴǡǡǴǡǡǡ%0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmHphsHCJOJQJaJmHsH%0JB*CJOJQJaJmHphsHCJOJQJaJ0JB*CJOJQJaJph?)+-/134459;d=^?BfDFGHHIJJKbNOPHQQzRSfD|DFG GGGGHHHIIIJJJJKKbNlNO"OP*PHQRQQQzRRSSUUVVzWWWWdZpZ[[\\*^4^ `*`a"a^bhb ggli߹߹߹߹߹߹߹߹߹߹߹߹ߦߓ߹߹߹߹߹߹%0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmHphsHCJOJQJaJmHsH%0JB*CJOJQJaJmHphsH:SUUVVxWzWdZ[\*^ `a^b gliklmtopq0ssdubw8xVyy$a$livikkllmmmnto~oppqq0s:sssdunubwlw8xDxVy`yyyzzzt{~{||b}j}~&~~~؀߹߹즙s%0JB*CJOJQJaJmH phsH %0JB*CJOJQJaJmH phsH CJOJQJaJmH sH %0JB*CJOJQJaJmH phsH %0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmHphsHCJOJQJaJmHsH%0JB*CJOJQJaJmHphsH-yzt{|b}~~؀ƄȄ6H4NF>$a$؀Ȅ΄6@HR4@NZ"FP>H߹s```ss```````%0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmHphsHCJOJQJaJmHsH%0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmH phsH %0JB*CJOJQJaJmH phsH CJOJQJaJmH sH %0JB*CJOJQJaJmH phsH %"&<HZz.ȟޟpZdƥ".ʫЫ֫bnLV^hʳ$.̵ֵj t߹ߦߓߓߓߓߓߦߓ%0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmHphsHCJOJQJaJmHsH%0JB*CJOJQJaJmHphsH:<XZƟȟpZ"bL^$̵j~t$a$tv$P8 t68Xjv $0"P\ $8B *<> t߹vj)CJOJQJUaJCJOJQJaJjCJOJQJUaJCJOJQJaJmH sH %0JB*CJOJQJaJmH phsH %0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmHphsHCJOJQJaJmHsH%0JB*CJOJQJaJmHphsH-t6<>@pr,.0248D:<߿߿߿߿߀߿߿s߿߿fjCJOJQJUaJj{CJOJQJUaJ%0JB*CJOJQJaJmH phsH +0J5B*CJOJQJ\aJmH phsH jR CJOJQJUaJCJOJQJaJjCJOJQJUaJ%0JB*CJOJQJaJmH phsH CJOJQJaJmH sH %0JB*CJOJQJaJmH phsH (Xbjt &hrq%0JB*CJOJQJaJmHphsH%0JB*CJOJQJaJmH phsH %0JB*CJOJQJaJmH phsH 5CJOJQJ\aJmH sH %0JB*CJOJQJaJmH phsH %0JB*CJOJQJaJmH phsH %0JB*CJOJQJaJmH phsH CJOJQJaJmH sH )hFH< $If$a$HN^dj<BH ,:P^ȹȹ󦓆ssscTcH5CJOJQJ\aJ0JCJOJQJaJmH sH 5CJOJQJ\aJmH sH %0JB*CJOJQJaJmH phsH CJOJQJaJmH sH %0JB*CJOJQJaJmH phsH %0JB*CJOJQJaJmHphsH0JB*CJOJQJaJphCJOJQJaJ0JB*CJOJQJaJph%0JB*CJOJQJaJmHphsHCJOJQJaJmHsH^CJaJCJ0JB*CJphCJOJQJaJ7$$IfT%"634a 1h/ =!S"S#S$S%)Ddd  S @A notaNota Indacobq gf4D&gZMD\nE gf4D&gZPNG  IHDR(-SPLTEs#7BUȣ@5a}x{{||K^)VIdfo|+fpUORWZ`djmy~U]Fj|~G<4xe-DdXdkgym%Rcn.MkrDXabv!~FFkar.?PgiZdpZbnxKmviv~XQ`? pCni+[Y9 G~?5U|  "!*(**//<޺;L|kٓBBctLmnmKM_A2.snuBz.Äc\++J7.Y]TXܹ{1/ReU{A='w0ްr>@jteIENDB`)Ddd  S @A notaNota Indacobq gf4D&gZMm\nE gf4D&gZPNG  IHDR(-SPLTEs#7BUȣ@5a}x{{||K^)VIdfo|+fpUORWZ`djmy~U]Fj|~G<4xe-DdXdkgym%Rcn.MkrDXabv!~FFkar.?PgiZdpZbnxKmviv~XQ`? pCni+[Y9 G~?5U|  "!*(**//<޺;L|kٓBBctLmnmKM_A2.snuBz.Äc\++J7.Y]TXܹ{1/ReU{A='w0ްr>@jteIENDB`)Ddd  S @A notaNota Indacobq gf4D&gZM \nE gf4D&gZPNG  IHDR(-SPLTEs#7BUȣ@5a}x{{||K^)VIdfo|+fpUORWZ`djmy~U]Fj|~G<4xe-DdXdkgym%Rcn.MkrDXabv!~FFkar.?PgiZdpZbnxKmviv~XQ`? pCni+[Y9 G~?5U|  "!*(**//<޺;L|kٓBBctLmnmKM_A2.snuBz.Äc\++J7.Y]TXܹ{1/ReU{A='w0ްr>@jteIENDB`)Ddd  S @A notaNota Indacobq gf4D&gZM\nE gf4D&gZPNG  IHDR(-SPLTEs#7BUȣ@5a}x{{||K^)VIdfo|+fpUORWZ`djmy~U]Fj|~G<4xe-DdXdkgym%Rcn.MkrDXabv!~FFkar.?PgiZdpZbnxKmviv~XQ`? pCni+[Y9 G~?5U|  "!*(**//<޺;L|kٓBBctLmnmKM_A2.snuBz.Äc\++J7.Y]TXܹ{1/ReU{A='w0ްr>@jteIENDB`)Ddd  S @A notaNota Indacobq gf4D&gZM\nE gf4D&gZPNG  IHDR(-SPLTEs#7BUȣ@5a}x{{||K^)VIdfo|+fpUORWZ`djmy~U]Fj|~G<4xe-DdXdkgym%Rcn.MkrDXabv!~FFkar.?PgiZdpZbnxKmviv~XQ`? pCni+[Y9 G~?5U|  "!*(**//<޺;L|kٓBBctLmnmKM_A2.snuBz.Äc\++J7.Y]TXܹ{1/ReU{A='w0ްr>@jteIENDB` i8@8 NormalCJ_HaJmH sH tH <A@< Default Paragraph Font&O& nota1 5\ph(O( linie1 5\ph0O0 paragraf1 q ,O!, capitol1 5\ph,O1, articol1 5\ph,OA, alineat1 5\ph*OQ* litera1 5\ph.Oa. sectiune1 5\ph,U@q, Hyperlink >*phFOF tabel1*CJOJQJ^JaJo(phq e@ HTML Preformatted7 2( Px 4 #\'*.25@9CJOJQJ^JaJmH sH q 0"MNy./'(NO;V6F`QX( ) x q F?; ^ A 3 x!!I"|""#r##1%%&&&=''((a)b)))2++I,-..//123k445Y667789:::t;;`<<=V==l>>~?c@d@@@A$BBCD EEFGHH{IJKK,M-MMMMMN-OFOwOPQRSxUU&WWWXX5YYY?Z@Z:[[\t]^``(b cxccddd^eef hhGiHikvmmjn,oaoo pppkqqEr4ssttuuuunvovvvxNyezU{J|} ~ ~~~~mnops0000000000000000000000000000000000000000@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0@0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000v !fDli؀t^^)SytdddeYe[ehshuhh8iCijkkmqmsmqCCCXCC"*+6NYZaeopx~9>?DW[\efjks'+69NRYZ '(*+-.;>@AVY[\49;<DIKL^cefQUWXK]cmv}   : D E L P Z [ c g q r v w      # % + , 3 4 7 8 = > H M [ \ e h u             % ' 1 9 ? @ F J T U n x | }        " # ' ( / 1 7 8 = > B C M N X a h i l m o p w x z {        % & 9 : D H O P Z [ t } "#*.89AEPQSWdhstFIKL?BDE;>EF ^acd ADFG     3 6 > ? x!{!!!!!!!!!!!" "I"L"N"O"|""""""""### #r#u#w#x#####% %1%4%6%7%%%%%&&&&&&&&&&&&='@'B'C'''''((((a)e)p)s)))))))))* *2+6+8+9+++++I,L,N,O,----..... .....//2/4/5/111122223 33333k4n4p4q4444444555 55555Y6\6^6_666667 77777777788889999: :":#::::::::;t;w;y;z;;;;;< <`<c<d<e<<<<<====V=Z=\=]=====> >l>o>q>r>>>>>~????c@g@v@y@@@@@@@@@AAAA$B'B)B*BBBBBC!CCCCCDDDD EEEEEEEEFFFFG"G$G%GHHH HHHHH{I~IIIJJJJKKKKKKKK,M0M=M@MMMMMMMMMNNNNNNNNO O-O0O2O3OFOIOKOLOwO{O}O~OPPPPPPPPQQQQRRRRSSSSSSSSxU|U~UUUUUU&W)W+W,WWWWWWWWWXXXXXXXXY Y5Y8Y@YAYYYZZ?ZCZKZLZNZOZQZRZ:[>[@[A[[[[[\\\\] ]t]w]]]]]]]^^^^`` ` `````````(b,b.b/b ccccc cxc{c}c~cccccdd!d"dddddddddeaecedeeeeeffff hvhh9iCiKiSiTiViWiYiZij k"k#kmzm|m}mmmmmn njnmnonpn,o/o1o2oaoeogohooooo ppppppppppppq qkqnqpqqqqqqqErHrJrKr4s7s9s:sssssttttruuuuuu1v3vnvrv~vvvvvvvvvvvvvvvvvvwwwwwwww%w&w2w6w=w>wGwHwJwKwRwYwawbwdwewqwrwvwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww xxxx"x$x%xNyRyTyUyezizkzlzU{X{`{a{J|M|U|V|}}}}o}q} ~~~~~~~~~~~~~sNYLV&+MR :>UY59EI_cPTOEI>B:> ]a @D 2 6 w!{!!!H"L"{""""##q#u###0%4%%%&&&&&&<'@'''((`)e)))1+5+++H,L,--...../2/112233j4n44455X6\66677778899::::::s;w;;;_<c<<<==U=Y===k>o>>>}??b@g@@@AA#B'BBBCCDD EEEEFFG"GHHHHzI~IJJ KKKK+M0MMMMMNN,O0OEOIOvOzOPPQQRRSSwU{UUU%W)WWWWWXXXX4Y8YYY>ZCZ9[=[[[\\s]w]^^_```'b+b ccwc{cccdddddd]eaeeeff hhhvhFiKikkumymmminmn+o/o`odooo ppppppjqnqqqDrHr3s7sssttsuxuuuuumvrvv!xMyQydzhzT{X{I|M|}} ~~~~~~~%7s33333333  44DD^^KKUUruruuuuuuue}e}o}o}~~~~~~~~psGeorgeRC:\Documents and Settings\George\My Documents\adms\caldua\Lege nr 326 din 2001.doc~nos@D}D}D}D}L5X`kqnUnknownGz Times New Roman5Symbol3& z Arial?5 z Courier New"qh#&oi5YSS20 2Lege nrGeorgeGeorgeOh+'0h  $ 0 <HPX`Lege nregeGeorgeeoreorNormalGeorge4orMicrosoft Word 9.0@Ik@$ @lnuoi՜.+,D՜.+,8 hp  Homea5  Lege nr Title 8@ _PID_HLINKSA$A lnk:ORU GUV 9 2002 0notanotanota0notanota  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~Root Entry FP{Data 1TableDWordDocument"0SummaryInformation(DocumentSummaryInformation8CompObjjObjectPoolP{P{  FMicrosoft Word Document MSWordDocWord.Document.89q